top of page

זה לקח לי 8 שנים אבל בסוף זה קרה

ביום חמישי האחרון זה סוף-סוף קרה.. העברתי סדנה במנהיגות לקורס מדריכי קפוארה ואומנויות לחימה. שיעור טוב בהתמדה והגשמת חלומות. אז, למה זה לקח 8 שנים? למה אני מתרגש? ומה היה שם בכלל? טוב, בשביל זה תצטרכו קצת להתאמץ ;)

 

2009 הייתה שנה מעניינת במיוחדת, הבלוק הראשון של הביטקוין נוצר, מבצע "עופרת יצוקה" נגמר, ברק אובמה הושבע להיות הנשיא השחור הראשון של ארה"ב, נערכו חגיגות מאה לתל-אביב, יוסיין בולט שבר את שיא העולם בריצת 100 מ' ו-200 מ' לגברים, עדה יונת קיבלה את פרס הנובל לכימיה ואני עשיתי קורס קצינים.

השתדלתי לכתוב את האירועים שהתרחשו לפי סדר עולה בחשיבות.

במהלך קורס הקצינים התוודעתי לעולם שלא הכרתי קודם, עולם של מתודות ומחקרים בתחום המנהיגות, פיקוד ושליטה, הדרכה ועוד. נשמע טריוויאלי, אבל זה לא היה כך עבורי דאז.

היות ומרבית חיי עד אותו רגע עסקו סביב קפוארה, אחד הדברים שקפצו לי לראש הוא שצריך להכניס חלק מהעקרונות הללו לקורס מדריכים שלנו. בצבא כמו בצבא הכול הולך עם ראשי תיבות, אז התחלתי לרשום לי בחלק מהדפים את ראשי התיבות: קמ"ק – קורס מדריכי קפוארה. בדפים הללו התחלתי לרשום לי את הדגשים שחשבתי שכדאי וחשוב ללמד את דור המדריכים הבא.

עם הזמן התחלתי לצבור ידע רב, מחברות עמוסות עם רעיונות, ציטוטי מחקרים, דברים שאני רוצה להגיד ועוד. התחלתי לבנות מצגות עם החומרים, עם מבנה ההרצאה, ציטוטים ממחקרים, תמונות ועוד אבל זה לא היה מספיק טוב עבורי. התחלתי להתאמן בבית, בלילה שדסי ישנה (כן, אני איתה מאז..) ודמיינתי איך זה יראה, אילו בדיחות אני יספר, מה אנשים ישאלו ואיך אני יגיב להם.

השנים עברו ועדיין לא היה לי את האומץ באמת להוציא את זה לפועל. הרצאתי מול קצינים בכירים, חיילים, תלמידי קפוארה ואפילו הופעתי מול מאות אנשים זרים אבל לא הצלחתי להביא את עצמי ללמד 30 חבר'ה מהקפוארה, מהבית מה שנקרא.

היום אני מבין שהדבר היחיד שעצר בעדי היה.. אני!

אני זוכר שפגשתי את עידן, גיסי והמורה שלי לקפוארה באחת השבתות ואמרתי לו כמה אני מתלהב ויש תכנים מעניינים וחייבים ללמד את זה בקורס מדריכים הוא אמר לי ישר: "יאללה קדימה, תכין משהו ובוא תעביר". התלהבתי בטירוף אבל בכל זאת לא עשיתי את זה.

אומנם כבר בשנת 2009 הייתי עם ניסיון מסוים בהדרכה אחרי שהדרכתי חלק גדול מחיי הבוגרים והובלתי קבוצות משלי, אבל בחמישי האחרון כבר הגעתי אחרי שפיקדתי על חיילים רבים, העברתי סדנאות ושיעורים רבים לתלמידים ומבוגרים וללא ספק הייתי יותר מוכן.

אבל עדיין.. ישבתי עד שלוש בלילה של חמישי, קמתי בבוקר של חמישי מוקדם ועשיתי עוד שתי חזרות לפני שהעזתי לנסוע לווינגייט כדי להעביר את הסדנא.

אפשר לנשום לרווחה המחשב רץ סבבה

יצאתי מהרכב בווינגייט והיה משהו מאוד רגוע וכיף באוויר, היה גם רעש של מטווח, אבל לצד זאת, יש אווירה נינוחה במקום הזה. אין לחץ, כולם הולכים לאט, יש זמן. אני אוהב את זה.

נכנסתי לכיתה, העליתי את המצגת ושמחתי לדעת שהכול עובד ורץ בסדר.

העפתי את כל השולחנות, סידרתי את הכיסאות במעגל וחיכית לחבר'ה שיגיעו אחרי מבחן בפיזיולוגיה.. לא נעים.

מהי מנהיגות?

זו שאלה לא פשוטה. חושבים שאתם יודעים את התשובה?

יאללה תענו לעצמכם.

רוצים ממש לבחון את עצמכם? תעצרו הכול ותרשמו בתגובות למטה ורק אז תמשיכו לקרוא.

חשבתם?

רוצים לדעת את התשובה?

מעולה.

אז אין תשובה אחת נכונה. כמו הרבה דברים בחיים, גם למנהיגות יש הגדרות רבות שנעות ממנהיגות צבאית, מנהיגות אישית, מנהיגות הורית ועוד..

אבל אני אימצתי לעצמי הגדרה שאני אוהב ואני חושב שיכולה להתאים כמעט לכל אחד:

"היכולת להוביל אנשים לביצוע משימות, לאורך זמן ובהעדר המנהיג".

מנהיגות היא היכולת להוביל אנשים שלושה צעדים

צעד ראשון אנשים ילכו אחריך כי אמרת, אתה המנהיג, אתה בעל הסכמות ואם אמרת צריך לבצע.

אבל זה יחזיק רק זמן מוגבל.

צעד שני אנשים ילכו אחריך כי אתה גורם להם להצליח, להרגיש טוב אז הם מאמינים בך.

צעד שלישי אנשים ילכו אחריך כי אתה מייצג ומוביל משהו גדול יותר מהם, אתה מאפשר להם גם חיבור

אישי ויכולת לקחת חלק בחזון.

מפרקים את המנהיגות.. (לא בקטע פוליטי, רק את ההגדרה)

קודם כל מנהיגות היא תהליך, היא לא קוראת מחר בבוקר תוך רגע אלא נבנית לאורך זמן.

יש שמציינים את משולש המנהיגות: הקשר בין מנהיג – מונהג – הקשר. ההקשר הוא מה שמחבר בין המנהיג למונהגים: קפוארה, צבא או כל דבר אחר.

אז בואו נראה מה מתחבא לנו בהגדרה:

"היכולת להוביל אנשים לביצוע משימות" זו הסמכות, גם שוטר או חייל בבקו"ם מוביל אנשים לביצוע משימות אבל לא בטוח היינו קוראים להם מנהיגים. בלי להעליב שוטרים או חיילים חלילה.

"לאורך זמן" זו היא תחושת הצלחה, הדרך שאנחנו מנהיגים גורמים לאנשים שלנו שהם מרגישים שהם מצליחים ומתקדמים. הרי אף אחד מאתנו לא יהיה מוכן לעשות שום דבר לאורך זמן אם הוא לא מבין למה הוא עושה את זה ולמה זה מקדם אותו.

"בהעדר המנהיג" זהו החזון, החיבור האישי והתחושה שאני חלק ממשהו גדול ממני. זו הגדולה של מנהיג והרמה הגבוהה ביותר של מנהיגות.

איך אפשר לדעת אם אתה מנהיג טוב?

תמיד אמרנו בצבא שאם מפקד לא נמצא עם החיילים שלו שבועיים והכול מתפקד אז הוא מפקד טוב, אבל אם הוא לא נמצא יותר משבועיים והכול מתפקד טוב אז הוא מפקד גרוע, כי זה אומר שלא צריך אותו..

אז מה היה שם?

היה קצת ממה שקראתם אבל הרבה מעבר, היה חשמל מיוחד באוויר, קבוצה של 42 אנשים שנעו מגיל 17 ואפילו "תלמיד" אחד קרוב ל-60 (אני חושב..) שכנראה יש לו גם הרבה מה ללמד אותי. היו שם רוב מקפוארה אבל גם מאומנויות לחימה אחרות.

הדור הבא של המדריכים לאומנויות לחימה שלנו בארץ, חבר'ה בכושר שיא, מוטיבציה בשמיים ורצון ללכת ולעשות טוב להרבה מאוד אנשים בתחום אומנויות הלחימה.

תמיד אמרתי להורים של התלמידים שלי: "היום הילדים שלכם עושים קפוארה, מחר יעשו ג'ודו, מחרתיים טניס, רק תדאגו שתמיד יהיו בתנועה ואצל מדריכים טובים". אומנם הייתי איתם רק שעה וחצי אבל אני חושב שיש שם חומר אנושי מדהים!

אני הגשמתי חלום קטן - מה איתכם?

אל תוותרו על החלומות שלכם, אל תתנו לשום דבר לעמוד לכם בדרך ובוודאי לא עצמכם. האם אני מתחרט שלא עשיתי את זה קודם? לא יודע.. מצד אחד קצת כן.. כי אולי הייתי מגיע לתחום הזה קודם ומצד שני לא, כי היה מעולה ואולי אם הייתי עושה את זה לפני זה היה פחות טוב..

אחד החבר'ה הגיע אלי בסוף הסדנא ושאל אותי: "איך הגעת לעשות זה?" הסברתי שלו שזה היה דרך עבודה קשה, משנת 2009 באמת האמנתי שזה דבר חשוב ולא הפסקתי ללמוד אותו לרגע, לקרוא, לשמוע הרצאות, לכתוב, לחשוב, לדמיין וללמוד הרבה.

אני מזמין אתכם להוציא מהבוידעם חלום שלכם, תרשמו אותו, שימו אותו במקום בולט בחיים שלכם: פלאפון, מקרר, דלת כניסה או המראה באמבטיה ותתחילו לרדוף אחריו, ספרו לי איך הולך ואיך אני יכול לעזור.

זו הייתה רק טעימה קטנה ממה שהיה שם בכיתה, רוצים יותר? שלחו הודעה ונראה מה אפשר לעשות.

בריאות ואושר!

קריאה מומלצת בשבילך:
bottom of page