top of page

להתקלח 10 פעמים ביום ולמה אדיסון ישן עם כדורי ברזל?

"וואו אני חייב לרשום את זה! זה רעיון מעולה, איך לא חשבתי על זה קודם..".

קרה לכם?

פתאום עלה לכם רעיון מעולה, אולי פתרון לבעיה שניסיתים לפתור, רעיון למערך שיעור, דרך התמודדות עם תלמיד או משהו שרציתם לכתוב.

לרוב זה קורה לנו ברגעים הכי מפתיעים, במקלחת, כשאנחנו מתעוררים משינה או שאנחנו עוסקים בדבר שהוא לא הבעיה שאותה אנחנו מנסים לפתור.

כדורי הברזל של תומאס אדיסון

תומס אדיסון, שנדרש לפתור בעיה מורכבת, היה ישן בישיבה על כיסא עם כדורי ברזל בידיים וקערות מתכת על הרצפה, ברגע שהוא היה מתחיל להיכנס לשינה הידיים שלו היו מרפות, כדורי הברזל היו נופלים למחבטות ואדיסון היה מתעורר מהרעש, ברגעים אלו היה לוקח דף ונייר ורושם את מה שעלה במוחו ואלו היו פרצי יצירתיות.

אדיסון רשם מעל ל-1,000 פטנטים וישן רק שלוש בלילה, לעומת זאת, אני והמדע.. ממליצים לישון בין שבע לתשע שעות שינה בלילה, יש גם שממליצים על שנ"צ בצהריים אבל על זה נדבר בהזדמנות אחרת.

מה הם פרצי יצירתיות?

אותו רגע "יוריקה" או הברקה שבא פתאום משהו שלא היה ברור קודם מגיע אלינו, זה יכול רעיון יצירתי לגרום לילדים שלנו לסדר את החדר, אותו תלמיד שלא מצליח לתפוס נושא בחומר הנלמד או רעיון לאיך אפשר לשלב את החוג הזה שתמיד רצית לקחת בלו"ז השבועי.

אותם פרצי יצירתיות, לרוב, הם לא התוצאה הסופית, זה לא שמגיעה אלינו תכנית מלאה מקצה לקצה של הפתרון, אלא מגיע חיבור או רעיון חדש שממנו אפשר לפתח את החשיבה ולהתקדם ליצירה הסופית. פרצי היצירתיות הם ההתחלה של החשיבה היוצרת שלנו, של הרעיון המחשבתי שיוביל אותנו בהמשך ליצירה הסופית.

פעמים רבות פרצי היצירתיות שלי מגיעים ברגעים שאני משחרר הכל, בסוף המקלחת, בנסיעה ברכב, בקיפול כביסה או מיד לפני הולך לישון.

להתקלח 10 פעמים ביום

ראשית תהיו קשובים לעצמכם ותנסו לזהות מתי מתפרצת מכם היצירתיות: האם זה במקלחת? בריצה? או בכל זמן אחר.

תדאגו למכשירי תיעוד בסביבה שבא פרצי היצירתיות מתרחשים, לי יש פנקס ועט ליד המיטה, אבל אתם יכולים לדאוג שיהיה לידכם את הטלפון להקליט או כל אמצעי אחר שנח עבורכם. מיד לאחר שאתם מזהים שיש לכם זרם של רעיונות, תעזבו הכל, קחו את הפנקס ורשמו מיד את כל הרעיונות שלכם, תנסו לרשום את הרצף של הדברים, את החיבורים החדשים ולאו דווקא להתחיל להעמיק בנושא ולפתור את כל הבעיה לעומק כרגע. יותר מאוחר, כשיהיה לכם יותר זמן תוכלו להתעמק בכך.

תתקלחו 10 פעמים ביום או שתנסו לשחזר את פרצי היצירתיות כשאתם צריכים אותם. מתמודדים עם בעיה מורכבת? תלמיד או הורה שצריך לתת להם פתרון ואתם לא יודעים בדיוק מה לעשות? מערך שיעור מורכב שאתם לא מצליחים לפרוץ? תנסו לחקות את התנאים, לא תמיד אנחנו יכולים ללכת למקלחת באמצע יום עבודה אבל אנחנו יכולים ללכת לשטוף פנים וללכת לאזור שקט וחדש שלרוב אנחנו לא נמצאים בו בביה"ס או במשרד, אנחנו יכולים ללכת לטיול בפארק קרוב או להתיישב בספסל באזור שקט או במקום שהוא שונה מהמקום שבו אנחנו נמצאים רוב היום.

בסופו של דבר, אל תוותרו לעצמכם, רוב המקצועות היום ובוודאי המקצוע של חינוך והוראה דורשים חשיבה יוצרת וחשיבה יצירתית, אם אתם לא תסגלו לעצמכם דפוס חשיבה יצירתי ותתרגלו יצירתיות אף אחד לא יעשה זאת עבורכם.


קריאה מומלצת בשבילך:
bottom of page