top of page

כולם מדברים על מיומנויות אבל מה עושים עם זה?

אמל"ק: מהזה בכלל מיומנוית? למה זה חשוב? מה אומר דוח שוק העבודה האחרון? ולמה במונטסורי רוצים שילדים יריבו?

 

אז בוודאי שמעתם את המילים כישורים, מיומניות המאה ה-21, כישורים לשוק העבודה העתידי ועוד.

זה נהדר, זה נפלא! אבל מה עושים עם זה בכיתה?

לפני הכל.. למה בכלל צריך?

בשנים האחרונות יצאו דוחות רבים על שוק העבודה העתידי וההשלכות שלו על תהליכי הלמידה והשכלה בבתי-הספר ובהשכלה הגבוהה. דוח חם מהתנור של משרד העבודה (שוק העבודה בישראל, יולי 2019) מדבר על אילו מיומנויות חשוב לדעת.

אחד הנתונים המרשימים בדוח הוא אחוז האנשים בעלי השכלה אקדמית, יש אחוז גבוה של אנשים בעלי השכלה אקדמית, בגילאי 30-40 43% מתושבי ישראל יש תואר אקדמי.

מעולה! לכולם יש תואר אקדמי אפשר לנוח!

אז זהו שלא.. יש עוד 2 מגמות: האחת זו אינפלציה בתארים שסיר קן רובינסון מדבר עליה שנים, מה שבעבר דרש תואר ראשון דורש היום תואר שני והכן הלאה. מצד שני כמות העצמאים בעולם ובארץ עולה ולכן אנחנו צריכים יתרון אחר ומיומנויות אחרות כדי להיות רלוונטיים לשוק העבודה.

איסוף מידע ממחקרים רבים רבים בעולם מראה על קבוצת הכישורים הקריטיים להגדלת סיכויי הצלחה בעולם התעסוקה:

  • כישורים חברתיים.

  • תקשורת.

  • כישורי חשיבה מסדר גבוה - יכולת פתרון בעיות, חשיבה ביקורתית ויכולת קבלת החלטות.

  • שליטה עצמית.

  • תפיסה עצמית חיובית.

מה זה בדיוק כישורים? (Skills)

כישורים הם היכולת להפוך ידע לפעילות, בין באם זה בחיי העבדוה או בחיי היום-יום, או כמו שאנחנו אוהבים לקרוא לזה חשיבה יוצרת, להפוך את הרעיונות והחשיבה שלנו לפעולה אקטיבית בעולם האמיתי.

את הכישורים אנחנו רוכשים באמצעות הדרכה, הכשרה והתנסות.

כאשר התנסות זה אלמנט חשוב בתהליך!

גם להפוך ככה בקבוק על בקבוק אחר זו מיומנות או כישור שצריך להתאמן עליה. אם תשאלו את התלמידים שלכם מה זה Bottle Flip הם ילמדו גם אתכם.

אלו הכישורים הדרושים לעולם העבודה כתוצאה מדוח:

מיומנויות לא מלמדים - מיומנויות מפתחים

אפילו יצא לי לדון בהבדל הזה עם טובי חמו, מחנכת כיתות א' באחד הפרקים בפודקאסט שדן בפיתוח לומד עצמאי בקרב תלמידים.

"מיומנות היא יכולת נרכשת או כישרון לבצע פעולות מסוימות המיועדות להניב תוצר או תוצאה רצויה, באופן יעיל מבחינת משאבי זמן ואנרגיה" (ויקיפדיה).

זו גם היכולת להפוך ידע לפעילות, להפוך את החשיבה ליצירה, את הרעיונות והחשיבה שלנו לפעולה אקטיבית בעולם האמיתי.

את המיומנות אנחנו רוכשים בעזרת הדרכה, הכשרה והתנסות!

כנראה שזה יכול להיות מרתק לקרוא המון ספרים על רכיבה על אופניים אבל אין כמו לרכב על אופניים באמת כדי להתנסות בכך ולהפוך את זה למיומנות שאנחנו שולטים בה.

ככל שנרכב יותר כך נשלוט במיומנות הזו יותר, כך היא תיטמע בנו יותר, למעשה אחרי מספיק שעות המיומנות הזו תהיה חלק כה חזק מאיתנו שגם אם לא נעסוק בה הרבה זמן נוכל לחזור אליה ממש כמו.. ובכן כמו לרכב על אופניים 🚲

כישרון * מאמץ = מיומנות

אין מתכון קסמים שאיתו מלמדים מיומנות כזו או אחרת, זה לא משהו שקורה בגלל פעילות כזו או אחרת.

"תעשה לילדים פעילות על מנהיגות.."

זה אחלה. באמת שיש הרבה תרגילים ומערכי שיעור שאפשר לעשות לילדים כדי לעסוק במיומנות כזו או אחרת אבל אלו רק פעילויות פותחות שנועדו לעורר ולסקרן, לייצר מודעות ולפתח שיחה.

בספרה המעולה Grit (על זה נדבר בפוסט אחר) מציינת אנג'לה דאקוורת שכדי לפתח מיומנות צריך להשקיע הרבה מאמץ. זה שיש למישהו יותר כישרון בתחום כלשהו לא אומר שהוא לא צריך להשקיע מאמץ, הכישרון הטבעי שלו/ה יביאו אותם עד גבול מסוים. ולכן זו הנוסחה לפיתוח מיומנות שהיא מציעה:

כישרון*מאמץ=מיומנות

צריך להתאמץ בשביל לפתח מיומנויות, צריך לתרגל את זה, לא מדובר במופע חד פעמי, גם מאיתנו בכיתה זה דורש לעקוב, להטמיע ולהזכיר.

מדובר בתפיסת עולם, בשפה כיתתית שאת (או אתה) מדברים באופן שוטף עם התלמידים, מצפים מהם, מעודדים אותם עד שהם בעצמם שולטים בה דוחפים אחד את השני לעשות כך.

עכשיו מה עושים עם זה?

מחליטים שאנחנו רוצים ללמד את זה ומעצבים את חווית הלמידה בהתאם. זה אומר גם במשימות והתנהלות בכיתה וגם במקרים מסויימים בעיצוב הפיזי.

דוגמא יפה יש מהעולם המונטסורי (כתבתי על זה פעם ביחד עם ליאת שמרלינג), שם מסדרים את אמצעי הלמידה בכוונה בגובה הילדים שיוכלו לגשת ובכך מפתחים עצמאות אצל ילדים. בנוסף יש רק אביזר לימודי אחד מכל סוג.

למה רק אביזר אחד? כדי לעודד את הילדים לריב!

הם לא באמת רוצים שהילדים יריבו..

הם רוצים שהילדים "ייכנסו" לקונפליקט אבל לא בשביל שהם יריבו אלא בשביל שהם ילמדו להתמודד עם הרגשות של עצמם, שידעו להתמודד עם שיתוף פעולה, ילמדו לחלוק, לתרגל אדיבות, איפוק ועוד. זוכרים שדיברנו למעלה על החשיבות של שליטה עצמית?

זו רק דוגמא אחת ויש עוד הרבה דברים שלא ידרשו מכם לשנות את כל העיצוב של הכיתה.

אם זה מעניין אתכם לקבל עוד טיפים ורעיונות תרשמו לי כאן ואני אכתוב על זה פוסטים נוספים ואפיץ לכם בשמחה רבה בניוזלטרים הבאים.

ניב


קריאה מומלצת בשבילך:
bottom of page