top of page

אני שרוט. אני יודע. תחקיר סוף שנה לחינוך שלנו בבית

אני שרוט. במרץ האחרון סיימתי קרוב ל-10 שנים בחיל האוויר לטובת איזון בין חיי משפחה ועבודה ולעסוק באחת האהבות הגדולות שלי: חינוך. אני ודסי (אשתי) בחרנו לכבוד סוף השנה לתחקר את הביצועים שלנו בחינוך של עמית. רוצים לשמוע יותר?

 

אחד הדברים המופלאים ביותר שיש בחיל האוויר היא תרבות התחקיר שהיא מרשימה ביותר בקרב הטייסים אבל לא רק. בסוף כל טיסה נפגשים בחדר התחקירים כל הצוות שטס ומבצעים תחקיר, בודקים מה היה טוב יותר ומה טוב פחות. יכולים לשבת באותו החדר סרן ותת-אלוף ושניהם יאמרו באופן פתוח את הטעויות שלהם וגם את החזקות שלהם.

ככה זה בחיל, מתחקרים כל דבר עד רמת כוס הקפה של הבוקר.. השנה זו הייתה הפעם הראשונה שאני לא צריך לעשות תחקירים על הביצועים שלי בעבודה, אף אחד לא אומר לי מה לעשות.. אז החלטתי שאני מתחקיר את עצמי. אני ודסי (אשתי) החלטנו שאנחנו בוחנים את הביצועים שלנו בתחום החינוך של הילד שלנו. אומנם אנחנו בחרנו לתחקר את דרך החינוך שלנו אבל חשוב לציין שכל אחד יכול לבחון כל דבר כלפי עצמו, הביצועים שלכם בעבודה בין אם אתם עצמאיים או שכירים וכל דבר אחר שהייתם רוצים לבחון לעצמכם איך הייתם.

אז מה עשינו?

קודם כל קפה ועוגה - מצאנו זמן נח ששנינו ברוח טובה, נחנו טוב, אכלנו טוב והזמנו כוס קפה לי וסודה לדסי. לנו זה היה בית קפה, לכם זה יכול להיות מקום אחר.

לרוב תחקיר מתחיל בכך שבוחנים מהם היעדים שהגדרנו לעצמנו בתחילת השנה, היות ולא עשינו את זה בצורה מסודרת כי אנחנו לא בצבא.. אז החלטנו לקפוץ ישר לתחושות הבטן שלנו לגבי איך השנה עברה...

איך עושים תחקיר?

עקרונות התחקיר הם 3 שאלות מרכזיות: מה היה? למה היה? איך אפשר היה לעשות אחרת?

את העקרונות הללו אתם יכולים ליישם בכל תחום בחיים שלכם: עבודה באוניברסיטה, העברת שיעור, שיחה עם לקוח ועוד ועוד.

דבר חשוב הוא לשים לב לשאלה איך אפשר היה לעשות אחרת? צריך לדעת להפריד בין מה שאפשר היה לעשות אחרת והוא בשליטתנו ומה אינו בשליטתנו, לדוגמא: "היה גשם ולכן לא יכולנו לצאת עם הכיתה למשחק בחוץ למרות שהבטחנו להם" לא בדיוק בשליטה שלנו..

מה תחקרנו?

בחנו 3 דברים טובים שהיו עם ההתנהגות של עמית ו-2 דברים טובים פחות, למה רק 2? כי אנחנו רוצים להדגיש את הדברים הטובים ולבחון את הנקודות המרכזיות ביותר לשיפור. בכל סעיף שאלנו את עצמנו 2 שאלות: מה בהתנהגות שלנו אנחנו אוהבים או פחות אוהבים ואיך אנחנו תרמנו ליצירת וטיפוח ההתנהגות. כאשר בדברים הטובים רצינו לדעת איך להמשיך ובדברים הטובים פחות רצינו לדעת כיצד לשנות.

3 דברים טובים

עמית יודע לתת הרבה אהבה לסביבה שלו

איך אנחנו תרמנו: אומרים לו כל יום כמה פעמים שאנחנו אוהבים אותו ונותנים לו חיבוקים ונשיקות.

עמית יוזם ויצירתי.

איך אנחנו תרמנו: אנחנו נותנים לו חופש לנסות וגם לטעות בלי "עלויות" גבוהות (עונשים, כעס וכו').

עמית אוהבים שמקריאים לו סיפורים (יכול לשמוע גם 2 סיפורים בערב ויותר).

איך אנחנו תרמנו: מקריאים לו כל ערב סיפור, מאפשרים גם טלוויזיה אבל משקיעים בהקראת סיפורים מגוונים ובצורה כיפית.

2 דברים טובים פחות

קשה לעמית להפריד בין משחק לרצינות

איך אנחנו תרמנו: מקבל הרבה חופש לנסות ולעיתים אנחנו נותנים לו "למתוח" את החבל..

מה עושים אחרת: מקפידים לעמוד במילה שלנו מולו בדברים הטובים והטובים פחות, להיות יותר ברורים לגבי ההתנהגות שלנו מול עמית.

קשה לעמית להתארגן בבוקר לגן

איך אנחנו תרמנו: מאפשרים לו הרבה פעמים "להתפזר" ואין סדר יום קבוע.

מה עושים אחרת: מסדרים בגדים מראש בזמן השינה ובבוקר קובעים סדר יום קבוע.

כמובן שלא סתם העלנו נקודות ודיברנו על הדברים הרבה, חשבנו, נזכרנו בסיפורים וכמובן אכלנו את הרוזלך..

יעדים לשנה הקרובה

אחרי שסיימנו לעבור על הדברים החלטנו לקבוע כמה דברים נוספים שאנחנו רוצים לעמוד בהם בשנה הקרובה בנוסף לשאר הדברים:

* סיפורים - להקפיד לקרוא עם עמיתוש וגם לשבת ליצור איתו סיפורים, הוא אוהב מאוד לספר סיפורים, לנסות לכתוב אותם.

* אנגלית - עמית למד בגן דוברים אנגלית והאנגלית שלו קצת מתדרדרת, להקפיד לדבר איתו כל יום 20 ד' לפחות.

"ממחר מתחילים דיאטה" - לא מחכים לעוד שבוע/חודש/שנה. מתחילים ליישם את היעדים עכשיו, היום, בחינוך מדובר בהרבה ניסוי וטעייה, למידה מה מתאים לכם ומה מתאים לסביבה. אז אין סיבה להמתין, תתחילו עכשיו. אנחנו כבר התחלנו ליישם את ההתארגנות בבוקר וכבר רואים שיפור מדהים!

מסקרן אותי לדעת מה אתם חושבים? האם גם אתם עושים משהו דומה? האם ניסיתם את זה וזה עבד? שתפו אותי בבקשה.

אז אני אסיים בברכת מנוחה ואגירת כוחות לכל אנשי החינוך שיוצאים לחופש, בהצלחה לכל אנשי החינוך שמתחילים לעבוד קשה בקייטנות או מסגרות אחרות ובכלל שתהיה תקופה מדהימה לכולכם!

בריאות ואושר.

קריאה מומלצת בשבילך:
bottom of page