השפה הסודית של התלמידים 1#
"דאב", "סאב" ו"יוטיובר" שמעתם את המילים האלו "נזרקות" מפי התלמידים הרבה וכמו שאמרה ריטה פירסון: "תלמידים לא לומדים מאנשים שהם לא אוהבים", ילדים הם בני-אדם וכמו כל אדם אחר הם אוהבים קשר אישי, הם אוהבים שמדברים איתם באותה שפה אז הנה הצצה למאחורי הקלעים והמילון הראשון לשפה "הסודית שלהם".
נצלול פנימה.
"דאב" – מלך סקוטלנד או תנועת ריקוד?
אחת המילים והתנועות היותר פופולריות בקרב הילדים לאחרונה וכשאני אומר תנועה אני מתכוון לתנועה פיזית עם הידיים. השבוע נכנסתי לכיתה וכהרגלי ראיתי כמה ילדים משתמשים בתנועה של הדאב (עוד רגע אסביר מה זה למי שלא מכיר) החלטתי שאני יורד לשורש העניין.
"כל הזמן אני רואה אתכם עושים דאב אבל מאיפה זה הגיע? מה ההיסטוריה של הדאב?"
שתיקה.
"מה? אתם רוצים להגיד לי שכל הזמן הזה אתם עושים את התנועה הזו מבלי לדעת מה היא אומרת או איפה היא התחילה?"
ילדה אחת הרימה את היד וסיפרה משהו על שחקן פוטבול.. השאר התחילו לזרוק כל מני דברים לא קשורים. עצרתי את הכל והרגשתי כאילו "גיליתי" להם על ויקיפדיה..
"מה? דאב מופיע כערך בויקיפדיה?" הם שאלו ומסתבר שכן.
אז הדבר הראשון שגילינו שדאב זה שהיה מלך בסקוטלנד שקראו לו דאב, מי ידע? אחרי זה נכנסו לערך הנכון דאב (ריקוד).
"זה בכלל לא ריקוד" התחילו כמה ילדים להגיד. אז זהו, שכנראה שזה כן.
מסתבר שהדאב התחיל בסצנת ההיפ-הופ בשנת 2015 ואומץ בהמשך על-ידי שחקן פוטבול ומהר מאוד על-ידי מפורסמים בכל העולם והיום משמש לסמן תחושת ניצחון או שמחה כלשהי. טוב לדעת.
אני "מנצל" את הדאב לטובתי, בגלל שאני ידוע כמה ילדים אוהבים את התנועה, כמה הם לא רגילים לראות מורים שלהם משתמשים בא החלטתי לסכם איתם יחד שזה הסימן המוסכם בינינו לשקט, אם אני עושה דאב, כל הילדים מחכים אותי ומפסיקים לדבר. רוב הזמן זה גם עובד..
יוטיובר – מכירים? בכל זאת יש משהו לחדש
אז את יוטיוב (YouTube) אתם בטוח מכירים אבל יוטיובר למי שלא מכיר זה מי שמעלה סרטוני ליוטיוב, יותר נכון לערוץ היוטיוב האישי שלו או של כמה מחבריו.
משהו שלאו דווקא ידעתם, כמעט בכל כיתה יש כמה יוטיוברים, אפילו בכיתה ב'.
זו תופעה שהולכת וגוברת, יש לה צדדים חיוביים מאוד של ביטוי אישי, השקעה, יכולות של עריכת וידאו ויצירת תוכן אבל יש לתופעה גם כמה צדדים שליליים כמו תכנים לא ראויים שהילדים מפיקים בשאיפה לקבל אהדה מצד החברים שצופים.
אני מזמין אתכם לנסות לדבר עם התלמידים והילדים שלכם על ערוצי היוטיוב שהם צופים, אולי תגלו על כמה שהם יוטיוברים בעצמם ותנסו אולי לצפות בתכנים שלהם, יכול להיות כלי מעניין להעצים תלמידים.
לדוגמא, לפני שבועיים נתתי מטלה לתלמידים שלי להכין עבודה על דמות השראה ואפשרתי להם לעשות זאת בכל צורה שהם רוצים: מצגת, בעל-פה ועוד. אחד התלמידים שלי שהוא יוטיובר החליט שהוא מפיק סרטון יוטיוב ומעלה לערוץ שלו וככה הגיש והציג את העבודה מול כל התלמידים. בסוף עשינו רפלקציה ואפילו נתנו לו כמה טיפים להשתפר.
סאב (SUB). אם חשבתם על כריך סאבווי אתם רעבים, לכו להכין כריך ותחזרו
אי אפשר להבין מה זה להיות יוטיובר בלי לדעת מה זה סאב ולהפך.
סאב הוא קיצור של המילה סאבסקריפשין (Subscription), הכפתור שאיתו נרשמים לערוץ יוטיוב של מישהו. כמו לייקים בפייסבוק יוטיובר נמדד בכמות הסאבים והצפיות לכל קליפ שיש לו. ככל שיש יותר סאבים משמע שיש יותר אנשים שצורכים את הקליפים שלו באופן קבוע.
תלמידים מודדים ככה את היוטיוברים האהובים שלהם, משווים ביניהם וכמובן שואפים שבערוץ שלהם יהיו כמה שיותר סאבים.
אז פעם הבאה שתשמעו את המילה הזו "נזרקת לה" תדעו שהם בודקים למי יש יותר, סאבים כמובן.
השפה הסודית כמקום לחיבור אישי
אני באמת מאמין שהלמידה יושבת על חיבור אישי בין מורה לבין תלמיד, על-ידי זה שנהיה ערים ורגישם לשפה של התלמידים, נדע על מה הם מדברים, נקשיב להם ונתייחס לעולם הפנימי שלהם נוכל להשיג חיבור יותר טוב ואולי גם ללמוד דבר או שניים. אי אפשר לדעת, אולי אצלכם בכיתה יושב היוטיובר הגדול הבא?
הפוסט הזה תרם לך משהו? אם כן אני אשמח לשמוע, יש לך עוד מילים שהיית רוצה שאפרש? תרשמו ואחפש הסברים במיוחד בשבילך!
בריאות ואושר,
ניב