top of page

קיצור חדש במקלדת Alt + School

הרבה דברים מדהימים יצאו מסיליקון ואלי, יש משהו באוויר שיודע לקחת בעיות וצרכים ולמצוא להם פתרונות אלגנטיים שמשנים את העולם. איזה מדהים אם היו כמה חבר'ה לוקחים את אחת הבעיות המטרידות שיש, מערכת החינוך וינסו ליישם עליה את החשיבה הסטרטאפיסטית.

אבל לא בשביל להמציא עוד איזה כלי תמך למורים שמלמד מקצוע אחד, ממש ראיה הוליסטית ופתרון אחר, תשובה אחרת לשאלה: "איך ביה"ס צריך להיראות?".

למזלנו זה כבר קורה.

בשנת 2016 התחלתי לחקור בצורה רצינית מאוד את עולם החינוך הפורמלי, התחלתי להיכנס לקרביים של מה זה אומר חינוך? כאשר המטרה שלי להקים ביה"ס שכמוהו עוד לא נראה במדינת ישראל.

מטרה צנועה סך הכל..

מאז קרו כול מני דברים.. שהמשמעותי בהם המפגש עם זוג השותפים המדהימים שלי אורי ושגיב וההקמה של חי – חשיבה יוצרת.

אבל נחזור לנושא.

במחקר שלי, אחד בתי-הספר שהדהימו אותי יותר מכל היה AltSchool, רשת בתי ספר שיודעת לייצר חווית למידה מותאמת אישית לכל תלמיד ותלמידה.

אבל לא נבזבז זמן, הפוסט הזה מורכב מ-2 חלקים, הראשון מגיע מיד והוא קצת הסבר על מה זה AltSchool, מה קורה שם ואיך ביה"ס עובד ממש בקצרה. אחרי זה מגיע החלק היותר מעניין בעיני, החלק שבו אני מתאר את הערעור (Disruption) שAltSchool מנסה לעשות לגישה של מה זה ביה"ס ואיך הוא צריך לפעול.

ילדים בפעולה

הערה קטנה, כל המידע שאני מציג מבוסס על מחקר שעשיתי ממקורות מידע שונים, מגוונים ואמינים. לצערי הרב לא יצא לי להיות בסניף שלהם ולכן אני לא מדבר ממקור ראשון.

יאללה נצא לדרך

חלק א' – מה זה AltSchool?

School Reimagine זה היה הדבר הראשון שהיה אפשר לראות באתר של AltSchool תקופה ארוכה, אתם כבר מבינים את החזון?

הסניף הראשון של הוקם בשנת 2013 בסן פרנסיסקו ע"י מייסד ומנכ"ל החברה מקס ונטילה (Max Ventilla). מקס הקים את AltSchool בגלל שהוא ראה את האלטרנטיבות שיש ללימודים לבת שלו ולא התרשם מאוד ורצה לייצר משהו אחר בשבילה, מאוד דומה למניעים שלי.

אני אוהב להגיד שאני ומקס דיי דומים, שנינו רוצים לייצר גישת חינוך פרסונלית לילדים שלנו, ההבדל הקטן היחיד הוא שמקס הוא גוגלר (גוגלר זה שם כינוי למישהו שעובד בגוגל) לשעבר שהתמחה בתחום הפרסונליזציה ואני.. טוב.. לא ממש.. הוא גם עשה איזה אקזיט קטן.. אבל חוץ מזה.. אנחנו ממש דומים!

(לא באמת)

מהם ומה המטרה שלהם?

חברה למטרות רווח, שגייסה מעל ל-150 מיליון דולר וכיום יש לה כ-8 סניפים שנקראים micro-school כאשר הגדולים בהם מונים כ-100 תלמידים. המטרה שלה להשפיע על מערכת החינוך הציבורית בארה"ב, מטרה שהם מתחילים עכשיו ממש, אבל ממש לאט להתחיל להתקדם.

הם קוראים לבתי הספר שלהם Lab-School, המטרה שלהם אינה ומעולם לא היתה לפתוח רשת של בתי ספר, מטרת בתי-הספר מעבדה שלהם היא בדיוק זה, להיות מעבדה, לנסות ולהוכיח את הגישה והכלים שלהם.

הגישה החינוכית

"אנחנו מאמינים שבתי ספר צריכים להכין כל ילד לעתיד שלהם על-ידי פיתוח מודעות עצמית של תלמידים, טיפוח היכולות המוטבעות שלהם וטיפוח כישורי שיתוף פעולה באמצעות חינוך מותאם אישית לילד השלם".

(זה לא אני רשמתי..)

החינוך האישי מתמקד בכל תלמיד כלומד אינדיבידואלי:

  • ממוקד בילד – מיקוד ברפלקציה וסוכני הלמידה של הילד ופיתוח דפוס חשיבה מצמיח לאפשר לתלמידים לקחת בעלות על הלמידה שלהם.

  • גמישות – רמת התלמידים, קצב ההתקדמות ועבודה בקבוצות מאפשרים לכל ילד חווית למידה אישית וקולקטיבית משותפת.

  • משמעות ומוטיבציה - תהליכי הלמידה מבוססי חקר והשראה של העולם האמיתי מאפשרים לתלמידים לבנות ידע ולרכוש מיומנויות סביב בעיות ופרויקטים בעלי משמעות אישית.

לו"ז גמיש – הלו"ז והרבה עקרונות בגישה של AltSchool מזכירים את הגישה המנטוסורית לחינוך, לא ניכנס כרגע לפרטים, יש פרק של פרסונה על מונטסורי בדרך. הלו"ז מתוכנן שבוע מראש והוא גמיש, הוא לא מחולק לפי נושאים אלא לפי יחידות זמן יחסית גדולות. לא ניכנס לכל הפרטים אבל יש 2 חלונות למידה גדולים של כשעה וחצי-שעתיים, אחד בבוקר ואחד אחרי הפסקת צהריים ובהם לומדים בקבוצות או בצורה אישית למידה שעיקרה מבוסס פרוייקטים.

הטכנולוגיה – ראשית חשוב להגיד שהיא מוגדרת ככלי ולא כמטרה, רוב הלמידה מתבצעת מחוץ למחשב והמחשב רק מסייע.

  • Playlist – זהו הכלי של התלמיד, לכל תלמיד רשימת מטלות מותאמת אישית לניהול העבודה שלהם, המחנכים יוצרים את הפלייליסט לכל תלמיד ודרך האפליקציה יש את התקשורת המתועדת בין התלמיד למורה. זאת מעבר לשיח הקבוע בין המורה לתלמיד.

  • כלי המורה – מספק דיוקן של התלמיד, הדרך שבא המורה מבין את התלמיד גם בהיבטים של הישגים אקדמיים אבל גם בהיבט של מיומנויות אישיות, כיצד הוא מתנהל בחברה, כיצד הוא מתמודד עם קשיים, כמה הוא סקרן ועוד.

  • אפליקציית הורים – ההורים הם חלק חשוב בתהליך הלמידה בAltSchool, הם מעורבים בתהליך הלמידה ומעודכנים. אני מניח שגם שם יש תהליכים של התערבות בניגוד למעורבות, אבל הגישה שטוענת שהורים צריכים להיות מעודכנים לדעתי קריטית.

הטכנולוגיה של המורה והתלמיד

חלק ב' – מערערים את מערכת החינוך

מעבר לפרטים היבשים (והמרתקים) אותם אתם יכולים לקרוא כאן, להיכנס לאתר של AltSchool או לפנות אלי, יש כמה דברים בדרך החשיבה של AltSchool ושל המייסד שלהם שלדעתי כדאי להתעכב והם למעשה מייצרים ערעור של התפיסה שלנו של מה זה ביה"ס וכיצד הוא צריך לפעול.

המחנכים – אמון, גמישות ומשאבים. אלו שלושת המילים שלדעתי מסכמות את הדרך שבא מתנהלים המחנכים בAltSchool. המחנכים עוברים תהליך מיון קפדני, מקבלים מלגה שנתית לפיתוח מקצועי, גמישות ואמון לייצר חווית למידה עבור התלמידים שלהם, יש להם קשר ישיר לאנשי טכנולוגיה ופדגוגיה מקצועיים שמאפשרים להתאים את הכלים שאיתם הם עובדים לכיתה שלהם.

אין דבר כזה ילד בכיתה ג' – לילד יש תאריך יצור (הגיל שלו) וזה אחלה, אבל זה לא אומר באיזה כיתה הוא או מה הוא אמור ללמוד בדיוק ברגע הזה. בAltSchool יש כיתות רב גילאיות לרוב דו או תלת שנתיות, משמע 6 עד 9, 10 עד12 וכן הלאה.

עוברים כיתה שהילד מוכן –בAltSchool ילד יכול לעבור לקבוצה אחרת לא כאשר הוא מגיע בהכרח לגיל הנכון אלא כאשר הוא מוכן, גם מבחינת רמה אקדמית וגם ובעיקר מבחינה רגשית, חברתית ונפשית. אני לא בטוח כמה הדבר הזה מתרחש בפועל, אני מעריך שכמו רוב בתי הספר ילדים עוברים בסוף השנה מקבוצה לקבוצה, אבל העיקרון הזה שאפשר לעבור לקבוצה אחרת כאשר אתה מוכן ולא כאשר הגיע חודש ספטמבר הוא רעיון שיש בו הרבה הגיון מן היסוד.

מי אמר שהשנה צריכה להתחיל בספטמבר ולהסתיים ביולי – כחלק מעיקרון של למידה לאורך החיים למה צריך להפסיק ללמוד? ובלמידה מבוססת פרויקטים מדובר בפחות למידה ויותר עשייה אז למה להפסיק לעשות? אולי פשוט צריך ללמוד כל השנה, מתי שרוצים ניקח חופש ומתי שלא נחזור ללמוד.

גמישות לכולם – המחנכים יכולים לקחת חופש מתי שהם צריכים כמו כל עובד אחר במשק, רק תוודא שיש מישהו שיכול למלא את התפקיד שלך בתוך הצוות, ששום דבר לא יפול בזמן שאתה לא נמצא ויאללה צא לחופש. לא להיות יותר מוגבל ליום חופשי בשבוע, ללוח החופשות צאו לחופש! אותו דבר לגבי תלמידים, כאשר תכנית הלמידה שלך מותאמת אישית ההורים יכולים לצאת עם הילדים שלהם לחופש מתי שהם רוצים ולא מתי שמערכת החינוך קבעה, אם רוצים, הילד יכול לקבל משימות לעשות בבית, אם לא, שיחזור ימשיך מאיפה שעצר.

חלק ג' – נסכם לבינתיים

אני עדיין סובר שAltSchool, ברמת החזון והשיווק נראה כמו הפרויקט המוצלח ביותר שפועל בתחום החינוך, לצערי עדיין לא הגעתי לראות ולכן רוב המידע מבוסס על מידע רב שרץ ברשת (ואני מדבר על שעות רבות של סרטונים וקריאת חומרים ממקורות שונים) וגם שיח עם גורם מתוך AltSchool שלימד אותי רבות.

גם אם יש מרחק מה בין מה שקורה לפועל לבין ההצהרות, הכיוון שאליו הם מושכים והחזון שהם מצעידים הוא מרשים בעיני, הנקודות שהדגשתי בחלק ב' של הפוסט בעיני מייצרות תבנית מחשבה לערעור התפיסות הרגילות של איך המערכת שלנו פועלת, איך היא נראית ואיך היא יכולה להיראות, היא שואלת את כל השאלות מחדש, היא לוקחת כל דבר ושואלת: "לשם מה?". למה צריך יום קבוע בשבוע חופש למחנך? למה צריך ללמוד רק מספטמבר ועד יוני ועד ועוד שאלות.

אני חושב, שככל שנשאל יותר שאלות וגם נציע פתרונות, ננסה להראות שאפשר לעשות גם אחרת, אז נוכל לייצר מערכת חינוך אחרת בישראל וזה תלוי רק בידיים שלנו.

דרך אגב, אני טוען שיש בית-ספר שעובד במודל של AltSchool בארץ, הוא נקרא בית-ספר משעולים בעתלית, היה לי הכבוד להיות שם וגם לראיין את מקים ומנהל בית-הספר אריק מנדלבאום לפרסונה פרק 2, מוזמנים להקשיב לו בעצמכם.

חקרתי את AltSchool לעומק, אם מעניין אתכם לדעת יותר פרטים או שאלות ספציפיות תרגישו חופשי ליצור איתי קשר.

איזה עקרון הייתם מאמצים מהעקרונות של AltSchool? מה הייתם רוצים שיקרה מחר בבוקר? תכתבו לנו.

קריאה מומלצת בשבילך:
bottom of page