top of page

ילדים ממציאים בעולם האינטרנט של הדברים

**אם אין לכם זמן לקרוא ואתם רוצים לשמוע את הבלוגפוסט הזה מוקלט פשוט תרדו למטה ותוכלו לשמוע אותו**

כושר ההמצאה של תלמידים לא מפסיק להפתיע אותי.

היום לימדתי את הכיתות שלי מה זה IoT, האינטרנט של הדברים.

התחלנו ממה זה מחשב בכלל, מכך שהיום, מחשב זה מזמן כבר לא רק לפטופ או הקופסא הגדולה בכיתה. אלא מחשבים נמצאים בכל דבר סביבנו, בטלפונים, טבלטים, אבל גם בשעונים ואפילו באסלות.

לימדתי אותם שהאינטרנט של הדברים זה חיבור בין חפצים פיזיים, או "דברים" לבין חיישנים ורכיבי אלקטרוניקה.

ואז נתתי להם את האתגר היומי, תמציאו המצאות חדשות של האינטרנט של הדברים.

לא תאמינו אילו דברים הם המציאו:

  • חלון עם חיישן ריחות, אם יש ריח לא טוב בחדר הוא פותח את החלון, אם יש ריח רע מבחוץ הוא סוגר אותו. בעקבות זה דיברנו על גזים תוך ביתיים ואיך חיישן שכזה יכול לפתור את הבעיה הזו.

  • תיק עם חיישנים שיודעים מה התכולה של התיק והאם היא תואמת את מה שצריך ללמוד ביום למחרת ולפני היציאה מהבית בבוקר מעדכנת אם לקחת את כל הדברים.

  • כדור משחק חכם שאומר את רמת לחץ האוויר ודואג שתנפח לפני שהולכים לשחק.

  • מעיל חכם עם חיישנים שמודדים לחץ אוויר וטמפרטורה ומעדכנים אם יש בסביבה שלך צפי לגשם כדי שתוכל להיכנס למחסה או לפתוח מטריה.

  • ארנק עם GPS ומצלמה קטנה למקרה שתאבד אותו.

  • רצועה חכמה לכלב שמזהה אם האדם לא מחזיק ברצועה אז היא מפעילה GPS.

  • מטריה שבכל טיפה שנופלת על המטריה היא משנה צבע כדי להוסיף יופי למטריה.

  • מכנס שרוטט אם שכחת את הרוכסן פתוח..

  • מחבת מטבח חכמה שמכבה את עצמה אם שכחת אותה יותר מדי זמן על האש.

  • מכנס שמצפצף אם אתה רחוק מדי מהטלפון שלך מחשש שתשכח אותו.

וזו היתה רק ההתחלה..

אבל.. לא לוותר להם

כמו שאתם וודאי מבינים, יש פה אחלה רעיונות, אבל חלקם יותר ישימים וחלקם פחות, אני אוהב לשים דגש על היכולת להוציא רעיון לפועל. לנסות להבין, איך אני יכול לקחת את הרעיון מארץ הדמיון לעולמות הפרקטיקה. גם חלק מהרעיונות לא ענו על ההגדרה שאני הצבתי להם, אני ביקשתי שייקחו מוצר קיים שאין לו מחשב ולחשו איך משלבים בו חיישן או חיישנים כדי להוסיף לו תכונה נוספת ולא לשנות אותו לחלוטין עם רובוטיקה, מנועים ועוד רעיונות מדהימים.

ולכן אני אומר, לא לוותר להם, אנחנו נוטים לפעמים לחשוב שאפשר וצריך רק לתת חיזוקים חיוביים גם אם הם לא עמדו במטרה. היו הרבה רעיונות שאמרתי לתלמידים:

"וואו! זה אחלה רעיון, אבל זו לא הייתה המטרה של התרגיל.."

לא כל אחד צריך להיות מהנדס תוכנה

אבל כן צריך להבין, לפחות קצת, באופציות שיש בעולם המחשבים, איך אני כן יכול לנצל לטובתי ולתכנן המצאות ורעיונות חדשים בסביבה שלי. צריך להבין קצת במה שנקרא חשיבה מחשבית ובאיך הדברים שסביבי פועלים. ובשביל זה, גם אתם לא צריכים להיות מתכנתים דגולים אלא רק לחקור קצת.

בשביל לפתח את הרוח של היצירה אצל הילדים, את החשיבה היצרנית צריך לייצר אווירה מעודדת חשיבה, אווירה שבא הילדים מרגישים פתוחים, שהם יכולים לשוחח, להגיד את אשר על ליבם ולהוריד את המתח שיש פעמים רבות בכיתות. בשיעורים האלה אני דואג שיהיה כמה שפחות חלקים שבהם אני מדבר והם מקשיבים, כמה שפחות: "אני צודק ואתם טועים". אני אומר להם כל הזמן:

"אני טועה חמש פעמים לפני שאני אוכל בוקר"

וזה בסדר גמור.

אין לי את כל התשובות ושאין לי תשובה אני הולך לבדוק.

אני ממש אשמח לשמוע מה אתם חושבים על הפוסט הזה? על טיפוח חשיבה יצרנית ומה חשבתם על הבלוג המוקלט? זה נוח לשמוע את הבלוג במקום לקרוא אותו? רוצים יותר כאלה?

קריאה מומלצת בשבילך:
bottom of page