top of page

מתכון למשוב אפקטיבי - יוצאים לניסוי

במציאות של ימנו, בעומס המידע והמשימות אני כל הזמן מחפש דברים להיות יותר אפקטיבי, לאחרונה השתתפתי בסדנה של זוג מחנכים מרשת היי-טק-היי. מדובר ברשת בתי ספר שמקורם בסאן דייגו, הרשת ו"רוח" היי-טק-היי, קיימת במקומות שונים בארה"ב ובעולם כולל כאן בישראל, בביה"ס בחולון ובמקומות נוספים. בסדנה הזו למדתי כמה עקרונות של מישוב אפקטיבי שאני חושב שאנחנו יכולים ליישם בכל כיתה ובכל ארגון.

משוב הוא חלק חשוב מתהליך הלמידה, צמיחה והתפתחות של כל אדם, השאלה הגדולה שתמיד יש לנו על השולחן כמחנכים היא ​איך אפשר לייצר משוב אפקטיבי בתוך הכיתה? בין מורה לתלמיד, בין תלמיד לתלמידים, בין קבוצות וכו'. חלק גדול מזה, כמו דברים רבים נוספים הוא אימון, ככל שנתאמן על כך יותר ויותר, ככל שנאמן את התלמידים שלנו לעשות כך יותר ויותר, כך נהיה טובים יותר. אבל גם לאימון יש שיטות ודרכים, איך מתאמנים על זה? מה נכון ולא נכון? מצד אנחנו רוצים משוב אפקטיבי, משוב שיאמר לאותו תלמיד.ה מה הם עשו בצורה טובה והם צריכים להיות גאים על כך ולעשות זאת גם בפעמים הבאות, מצד שני, אנחנו לא רוצים משוב ריק מתוכן, אנחנו לא רוצים רק מילים יפות ומבלי יכולת להשתפר, לכן יש שלוש עקרונות שיכולים לסייע לנו וגם לתלמידים שלנו לתת משוב אפקטיבי יותר.

אנחנו צריכים לעודד את התלמידים לתת משוב ספציפי, מועיל ואדיב כדי שהם יוכלו לקדם את עצמם ולשפר את העבודה שלהם.*

ספציפי – משוב ספציפי הוא משוב שמתייחס למכלול אבל גם לפרטים, לאילו אלמנטים היו טובים בעבודה ואילו אלמנטים דורשים שיפור תוך כדי שאנחנו יכולים לתת דוגמאות מדויקות שניתן להתייחס אליהן כמו: "הרקע בצילום בלע את האובייקט המרכזי ולא נתן לו מקום", בניגוד למשוב לא ספציפי: "התמונה לא ברורה". מיד עולה השאלה: "מה לא ברור בתמונה?" אנחנו יכולים לנטרל את זה על-ידי משוב ספציפי.

מועיל – המטרה של המשוב היא שמקבל המשוב יוכל ללמוד ולהתקדם, לכן המשוב צריך להיות מורכב מדברים שיכולים לקדם את מי שמקבל את המשוב, מה הוא יכול ללמוד מכך, מה הוא יכול לעשות אחרת או לחילופין, מה הוא יכול להמשיך לעשות. לדוגמא: "מאוד אהבתי איך שהצבת את האלמנטים בתמונה הזו, זה גרם למסר להיות ברור".

אדיב – לא קל לקבל משוב וביקורת, לרוב אנחנו "מאוהבים" בעשיה שלנו, במיוחד ילדים, חושבים שמה שעשינו הוא מושלם ואי אפשר עוד לשפר אותו. פעמים רבות אנחנו נרצה "להסביר" למה מה שעשינו מושלם ואחרים צריכים להשתפר. בדיוק בגלל זה חשוב שמשוב יהיה אדיב, שמי ששומע אותו יקבל אותו בהבנה וידע שאנשים כאן בשביל לעזור לו או לה להתפתח ולא בשביל "לרדת" עליהם.

אני החלטתי בסדנה הזו שאני מכניס את העיקרון הזה לתהליכים שאני מוביל, עם תלמידים, מורים וארגונים שונים. האם אני שולט במאה אחוז בשיטה הזו? לא. האם ניסיתי אותה אלפי פעמים? גם לא. אבל עשיתי דברים דומים, חוץ מזה, אני מאמין שצריך לצאת להתנסות, היו לי מחשבות דומות שרצו בראש לגבי העקרונות של משוב טוב ואני יוצא לניסוי, ללמוד ולהתנסות ואני מזמין אתכם גם להתנסות בכך.

דרך אגב, העקרונות הללו למשוב, לדעתי, לא חלים רק על בית-ספר או מסגרת חינוכית אחרת, הם נכונים לכל דבר ועניין. אם אתם נותנים משוב לעובד שלכם או קולגה בעבודה, אפילו אם אתם נותנים משוב או ביקורת כלשהי לבן או בת הזוג שלכם. אני חושב ששלושת העקרונות הללו יעזרו לנו לתת משוב אפקטיבי יותר.

אשמח לשמוע איך אתם נותנים משוב? מה המתכון שלכם? אני בטוח שיש לי מה ללמוד. רשמו בתגובות או בקישור הבא.

*את העקרונות של המשוב שמובאים כאן: ספציפי, מועיל ואדיב שמעתי בסדנה וקראתי עליהם לאחר מכן באתרים שונים של רשת HGH, אני מזמין אתכם להמשיך ולהעמיק בהם. את הפרשנות לגבי המשמעות של כל המרכיבים נתתי בעצמי אל מול תפיסת עולמי אבל העקרונות הומצאו על-ידי HGH.

קריאה מומלצת בשבילך:
bottom of page