top of page

הפודקאסט איך זה התחיל ופרקים לפי נושאים

לפני כמה שנים שרציתי לפרוץ את העשייה והמחשבה שלי בעולם החינוך התחלתי לקרוא המון, ספרים, בלוגים, מאמרים, כל דבר שרק הצלחתי לשים את היד שלי עליו התחלתי לקרוא. לאט לאט הבנתי שזה לא מספיק.

צריך לראות, לפגוש ולשמוע אנשים, התחלתי ללכת לכנסים ולעשות עשרות פגישות נשות ואנשי חינוך מתחומים שונים ואז אמרתי לעצמי: "למה שזה יישאר רק אצלי?"

ועניתי: "באמת שאין סיבה".

כמו שאתם מבינים, אין לי בעיה מהותית לעשות שיחה עם עצמי.

אחרי שכבר הייתי עמוק בתהליך התאהבתי בדבר נפלא שנקרא פודאקסט, למי שעדיין לא מכיר, מדובר בתכנית רדיו לפי דרישה, אתם יכולים להאזין לתוכן מתי שאתם רוצים ואיך שאתם רוצים, בטלפון או במחשב (להסבר יותר עמוק לחצו כאן). חיפשתי פודקאסט בעברית בנושא חינוך ולצערי גיליתי שאין אף פודקאסט בארץ.

אז עוד פעם דיברתי עם עצמי: "למה שלא תעשה פודקאסט על חינוך?"

ועניתי: "סבבה".

ביוני התחלתי לחלום ובינואר החלום התגשם והפרק הראשון של הפודקאסט פרסונה יצא לאוויר העולם, מאז פורסמו 12 פרקים, בכל שבוע אני מראיין מחנכים ומחנכות, מנהלים ומנהלות ויזמים ו.. ניחשתם, יזמיות בתחום החינוך, כל אחת ואחד מהם פורץ דרך בתחומם ואפשר ללמוד מהם הרבה.

יצאנו לשבועיים בלי שידורים, אבל לא לדאוג מיד חוזרים, עד אז החלטתי לקבץ לכם כמה פרקים לפי נושאים, זה היה קשה כי הרבה מהפרסונות מתאימות לכמה הגדרות.. אבל בכל זאת, עשיתי כמיטב יכולתי, אז, מי מכם שרוצה להתמקד מוזמנים להעזר בקיבוץ הבא:

מנהלים פורצי דרךיעל ביבר אביעד מנהלת את ביה"ס אלונים בראשל"צ שבו הלמידה מבוססת פרויקטים, בין הפרויקטים שלהם "תורת המשחקים" וזה לא מה שאתם חושבים.. יעל נתנה לנו מדריך מקוצר לביצוע פרויקטים בלימודים. אריק מנדלבאום מנהל את ביה"ס משעולים בעתלית שבו לכל תלמיד ותלמידה יש תכנית למידה אישית וגם יש ערכים דמוקרטיים כמו היכולת "להתלונן ולשפוט" אבל זה לא בית-ספר דמוקרטי.

יזמות בחינוך סיון מלניק יניב הקימה את קהילת אננס עם זוג שותפות, הן פיתחו גישה לעולם החדש והגישה היא... אננס! יונתן חלאטניק הקים ארגון שעוזר לבתי ספר ליישם עבודות גמר, זו דרך לעשות עבודה במקום בגרות 5 יח"ל וזה מאפשר מיומנויות הרבה יותר רלוונטיות למציאות של ימנו. אלון אלקובי הוא יזם רוחני עם הרגליים על הקרקע, דיברנו על מדיטציית מיינדפולנס, על מנזר כביה"ס ועל שתיקה.

מורים פורצי דרך מאיה מירוז מלמדת לבגרות בביולוגיה דרך פרויקטים, במקום לעשות בחינות לאורך כל השנה ובחינת בגרות בסוף השנה, התלמידים שלה עושים פרויקטים כמו חדר בריחה ויום הדרכה על גוף האדם בבית זקנים. נועה להב הופכת את השיעור למשחק, דיברנו על ההבדלים בין משחוק לבין למידה מבוססת משחק ועל איך אפשר להפוך כל שיעור לחוויה אחרת. דניאל יהל הוא מורה לפיתוח תחומי עניין, הוא עוזר לתלמידים שלו לפתח את תחומי העניין שלהם לעולם האמיתי, הוא גם פיתח שיטה ל-"קייטנת אבא" ותוך כדי כתב ספר.

תכניות משמעויות ענבל חמיידס מובילה את אתגר הפרסונליזציה במתמטיקה, זה רק מתחיל במתמטיקה אבל הכוונה היא להניע תעשיה שלמה לכיוון למידה מבוססת מידע, בואו להבין מה זה פרסונליזציה. מתן ראבד מוביל תכנית להקמת בתי ספר חדשניים עם רשויות מקומיות בפריפריה בארץ, התכנית כבר רצה ופועלת ומתרחשים פלאים, הפרק הזה הוא שיעור באיך לגייס אנשים למטרה.

גישת חינוך מונטסורי דנה ברדן נגלר מלווה בתי ספר לאימוץ עקרונות מהגישה המונטסורית, דיברנו על איך נראית כיתה מונטסורית ומה אפשר לעשות גם בחדר של הילדים כדי לשלב אלמנטים מהגישה. דני יוגב גם מלמד בגישה המונטסורית ולימד אותי את הסוד איך כל התלמידים במונטסורי מקבלים 100 בכל המבחנים, הוא גם יזם שמפתח תוכנה שתסייע בעולם ההערכה הלימודית ולכן היה לי קשה אם לשים אותו תחת מונטסורי או יזמות ולכן הוא גם וגם.

היתרון האדיר של פודקאסט הוא שאתם יכולים להאזין למה שמעניין אתכם, מתי שמעניין אתכם ובאיזה סדר שבא לכם, אתם לא חייבים להאזין לפרק הראשון שהקלטתי ואז לשני וכן הלאה... תתחילו ישר מהעשירי, תעברו לחמישי, תקפצו לאחד עשר ותדלגו בקצב שנח לכם ומעניין אתכם!

לא לדאוג, יש כבר פרקים חדשים של פרסונה מוכנים ובדרך אליכם, הדרך הטובה ביותר להיות מעודכנים היא בניוזלטר או לעשות Subscribe באפליקציות הפודקאסט השונות (הסבר כאן) והכי בטוח זה גם וגם.


קריאה מומלצת בשבילך:
bottom of page